Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.


"Känslan av maktlöshet när människan menade att de visste vad jag var bra på, vad jag gillade, vad jag var intresserad av, bara för att de visste att jag var kvinna, gjorde mig till feminist. Tvärsäkra yttranden om tjejers och killars, män och kvinnors, starka och svaga sidor följer oss genom livet, uttalande på allvar eller mer på skämt. På biologilektionerna i skolan, på mödravårdscentralen, i tidningar och på tv; bioligismen förekommer överallt med påståenden och åsikter som begränsar oss."
av Ulrika Westerlund, ur Hjärnsläpp

Om det skulle visa sig att det är skillnad på mäns och kvinnors hjärnor, att kvinnor är sämre än män på matte eller att män är sämre än kvinnor på städning. Det första jag frågar mig är självklart huruvida detta kan vara vetenskapligt bevisat, hur mäter man kunskap? Är kunskap genetiskt? Är kunskapen individuell eller könsstyrd?
Och gör detta då att det är rättvist att betala en lägre lön till kvinnor? Att färre kvinnor än män sitter på höga positioner?
Kanske har vi inte kommit någonstans när det gäller könsrollerna, kanske kommer vi heller aldrig komma någon vart.
Detta vägrar jag att tro, det vore alldeles för tragiskt. Men det är hög tid för förändring, inte mycket har hänt de senaste 100 åren.




Rubrik: Lyndon B. Johnson
Bild; Illustration: Ika Österblad
Citat; Hjärnsläpp: Bang om biologism (2002)
Bang

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0