He's my bitch

Den första maj 2003 gav sig USA in i en lek, en lek på liv och död. "Kriget mot terrorismen", Irakkriget.
USAs mål var att rädda världen från the great danger. Men deras bristande planering och analys har gjort att Irak störtat ner i inbördeskrig och kaos. De skulle dra sig tillbaka efter fyra månader, man ser ju hur det gick med det. Det är mycket som gör USA oansvarliga. Några exempel är att de satte mycket oerfarna män på extremt viktiga positoner, att de inte tog vara på Iraks kulturarv (som de förövrigt lovat) och att de inte berättat sanningen för de amerikanska folket (och resten av världen).
Att USA stått utan skuld är en skam.
Jag skäms över att Europa inte satte ner foten, vi har alldeles för stor respekt eller är det kanske att USA har alldeles för mycket makt? vad vet jag, det är i alla fall något som inte stämmer. Det är ju nämligen inget problem att sätta ner foten när Ryssland gick in i Georgien. Pengar och olja = Lycka och välfärd.
Tro inte att jag tycker att det var bra under Saddams regim men jag frågar mig om detta krig inte bara förvärrat situationen. Vad är egentligen the great danger?
Kan man aldrig lösa problem utan våld?


Enligt mitt tycke har vi för stor respekt för världens mest respektlösa makt.




Bilden är på en bomb från USSR tiden, kanske inte så långt borta som vi tror?
Se gärna dokumentären Inget slut i sikte.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0