Livet är fullt av små irriterande detaljer

Jag vet att jag är lite sen, men det är något jag tänkt på några dagar. Det sas nämligen på nyheterna för nån vecka sedan att otrohet och trubbel i äktenskap ligger i generna. De talade dock bara om män, kan det ändå vara möjligt att det även ligger i kvinnors gener, för vad finns det för någon annan förklaring då kvinnor är otrogen eller orsakar trubbel? Man är väl trotts allt fortfarande två (eller fler) i ett äktenskap.
Kanske skulle det bli mer uppror om kvinnor blev anklagade för liknande, eller är det kanske så att man bara forskar på män. De är ju trotts allt normen!
Jag undrar även vem som letet efter denna typ av gen, kanske någon som behövde en jäkligt bra ursäkt då han skulle berätta för sin fru vad som "av misstag" hände på firmafesten förra helgen.
Och så ifrågasätter jag SVT:s nyhetsinslag på Aktuellt. Samtidigt som dom pratade om hur man hittat genen genom att forska på sorkar (ja, för sorkar är ju såå lika oss) visades naturbilder, men så helt plötsligt, började de visa bilder på kungafamiljen. Varför kungafamiljen? Vad har dom med otrohetsgener att göra? Har kungen dessa gener eller har dom bara allmänt trubbel i äktenskapet?


Skönt att de ser lyckliga ut i alla fall.

Nu vet jag att det finns en genvariant som heter allel 334 och som ej har någon kvinnlig motsvarighet. Denna gen påverkar äktenskap och gör att dessa män lättare är otrogna. Och det är väl ändå skönt att veta att män inte har något fri vilja, att deras uppfostran eller personlighet inte styr dem. Det finns en naturlig/genetisk förklaring. Skönt med en ursäkt? Otrohet gör dock fortfarande lika ont i hjärtat. Men det finns väl genetiska förklaringar till det med...

Kommentarer
Postat av: Kris

Fiih, du skriver himla bra, vet du om det?

2008-09-09 @ 22:12:57
URL: http://omniashjarta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0